Khabar Dari Jauh – Wellington

Mei 1, 2008 at 8:24 am Tinggalkan komen

Agamamu adalah darah dagingmu…!

Oleh: Zaid Mujahid

Dalam setiap peperangan yang dihadapi kaum Muslimin, Rasulullah (saw) biasa menentukan slogan yang ditulis di atas panji-panji perang untuk mengobarkan semangat para sahabat. Slogan ini berfungsi memotivasi semangat, agar hati mereka tetap teguh dalam perjuangan.

Slogan dalam perang Badar adalah “Ahad” (Satu); slogan perang Uhud adalah “Dinuka… lahmuka… damuka…” (agamamu, darah dagingmu).Agama anda adalah darah daging anda, berarti, misalnya sampel darah anda diambil dan diletakkan di bawah mikroskop untuk diteliti, maka akan tampak kalimat “Aku mencintai agamaku”. Sebuah kecintaan yang terinfiltrasi (menyusup dengan kuat) ke dalam pembuluh darah.

Slogan perang Khandaq adalah “Ya manshur, amitta,” (jelang kemenangan, bunuhlah). Engkau akan meraih kemenangan, untuk itu maju dan bunuhlah. Jika engkau mati, kematian bukan berarti kekalahan. Engkau meraih kemenangan, Allah-lah yang menjamin kehidupan atau kematianmu.

Agama anda, sekali lagi agama anda adalah darah daging anda. Mungkinkah akan seteguh ini anda membela agama!? Ketika manusia menggeluti hawa nafsunya, apakah anda akan tetap berpegang teguh pada agama anda?! Ketika manusia berucap, “Ah, tak ada gunanya (berpegang pada agama),” apakah anda tetap teguh!? Haruskah demikian? Mengapa? Ya, karena Islam terlampau mahal (nilai dan harganya), sehingga anda harus mencintainya lebih dari segalanya.

Teguhlah berjuang demi agama anda! Katakan, “Aku akan tetap teguh berpegang pada agamaku, apa pun yang terjadi; aku akan tetap menggalang manusia; mengingatkan sahabat-sahabatku tentang agama. Tidak ada yang dapat menghalangiku; aku tak peduli pada ancaman dan cibiran. Yang terpenting, aku mengajak pada jalan yang terbaik seperti diperintahkan oleh Allah (swt) dan dijalankan oleh Rasulullah (saw).”

Bangkitlah!!! Menuju Perubahan Hidup yang Lebih Sukses, 179/180-Amru Khalid

Entry filed under: al kisah. Tags: .

SolatKu – Doa Iftitah Tafsir Surah – Al-Nas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Iklaneka

Mei 2008
M T W T F S S
« Apr   Jun »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Blog Stats

  • 62,519 hits

%d bloggers like this: