Archive for Ogos 11, 2007

Definisi Melayu

Masih Sekadar Hiasan Perlembagaan Semata-Mata?

 

Oleh Abdul Aziz Bari, aabari@iiu.edu.my atau bariaziz@yahoo.com

 

Majalah i, Jun 2007; Pada Hemat

Saya terkejut apabila seorang tenaga penggerak sebuah koperasi bertanyakan kepada saya tentang kedudukan sekumpulan mu’alaf yang tidak dibenarkan menyertai koperasi yang diuruskannya atas alasan bahawa mereka bukan Melayu. Sebelum itu, saya mendapat tahu bahawa seorang saudara baru juga dilayan sebagai ‘Cina’ meskipun keislaman dan ‘kemelayuan’ saudara baru ini mungkin lebih dari kita yang menganggap diri kita ‘Melayu’ ini.

Saya katakan bahawa tindakan itu salah kerana ia menyalahi perlembagaan. Kita semua maklum bahawa Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan antara lain mendefinisikan Melayu sebagai “sesorang yang menganuti agama Islam, lazim bercakap Melayu, mengamalkan adat Melayu…..”

Saya sering mengatakan bahawa definisi Melayu oleh perlembagaan yang longgar ini bersifat inklusif yakni merangkum dan Islamik kerana selain meletakkan Islam sebagai tonggak ia juga tidak menjadikan warna kulit, umpamanya sebagai kriteria kemelayuan. Dengan itu mereka yang memeluk islam dan memenuhi ciri-ciri yang disebutkan itu tergolonglah mereka sebagai Melayu secara teknikalnya.

(selanjutnya…)

Ogos 11, 2007 at 12:29 pm 3 comments


Iklaneka

Ogos 2007
I S R K J S A
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Blog Stats

  • 63,709 hits