Aku, Ramadhan dan …..

Ogos 31, 2008 at 12:58 pm Tinggalkan komen

Alhamdulillah syukur kepada Allah swt kerana kita masih lagi diberi peluang untuk mengecap nikmat bulan mulia, bulan Ramadhan Al-Mubarak. Dalam kita sedar ataupun tidak, Ramadhan yang kita tinggalkan hampir setahun yang lalu akan tiba lagi. Maha suci Allah yang masih memberi peluang kepada kita untuk bertemu lagi dengannya. Ianya bulan bagi mereka yang ingin mencari keredhaan Ilahi dengan aktiviti ibadah yang sudah dirancang. Namun masih belum terlambat bagi yang baru sedar.

Apa yang terlintas difikiran anda apabila mendengar bahawa bulan Ramadhan akan tiba tidak lama lagi?

Solat terawih?

Menahan diri dari lapar dan dahaga?

Mungkin bagi kita yang berada jauh di bumi Auckland, New Zealand ini, sentiasa teringat suasana meriah berpuasa di Malaysia dengan bazaar Ramadhannya?

Mari kita lihat apa kata Rasulullah SAW mengenai keistimewaan bulan mulia ini,

Ketika Ramadhan menjelang, Rasulullah s.a.w. bersabda;

Sesungguhnya di dalam syurga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk bersama mereka seorangpun selain mereka. Kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang yang berpuasa? Mereka lalu berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi tertutup kembali. Tiada lagi orang lain yang akan memasukinya. [ Sahih Bukhari dan Muslim]

Lihat sahaja dari hadis di atas, sesungguhnya bulan ini bukanlah sebarang bulan kerana keistimewaannya amatlah banyak. Syurga pun ada syurga yang istimewa untuk orang yang berpuasa. Cuma  setiap dari kita sahaja yang terlupa walaupun di saat seperti ini kita yakin ramai yang mungkin telah memperkatakan mengenai Ramadhan.

Tahap Amalan Kita?

Amalan di sini bukan hanya sekadar solat tetapi ianya lebih luas. Antara amalan mulia yang boleh dilakukan semasa bulan Ramadhan ialah dengan memberi makan berbuka puasa kepada orang islam. Amalan membaca Al-Quran juga perlulah dipertingkatkan. Masa-masa lapang cuti selama dua minggu perlulah digunakan sebaiknya.

Beristighfar dan bertaubatlah kepada Allah swt di bulan ini dan maaf memaafkanlah sesama manusia. Jadikanlah bulan Ramadhan ini bulan untuk mengubah diri kerana belum pasti kita akan dapat bertemu lagi dengan bulan Ramadhan di masa hadapan.

Hikmah Ramadhan

Dalam bulan Ramadhan yang telah kita tempuhi dahulu, antara kelebihannya  yang boleh diambil pengajaran ialah pada bulan ini  ukhuwwah ataupun persaudaraan islam itu dapat dijalinkan dengan lebih erat lagi. Bagi pelajar seperti kita di Auckland, mungkin dapat diatur bersama raka-rakan untuk sahur bersama, berbuka bersama, berterawih bersama, berqiammullail bersama, membaca Al-Quran bersama dan tidak dilupakan, berpuasa bersama-sama. Jangan sesekali lupakan rakan kerana setiap muslim itu adalah bersaudara. Saat di mana kita bertemu di Prayer Room Mount Street contohnya, perlulah digunakan sebaiknya sebagai medium untuk memperbaiki hubungan kita sesama pelajar Malaysia di bumi Auckland ini.

Bulan Ramadhan juga dapat juga mendidik kita untuk sama-sama merasakan apa yang dirasa oleh saudara seislam kita yang masih lagi ditimpa kesusahan seperti di Palestin, Afghanistan, Iraq, Sudan, dan tidak dilupakan keadaan mereka yang fakir di Malaysia sendiri. Bagaimana agaknya berpuasa dalam keadaan seperti mereka? Pernahkah kita terfikir? Inilah masanya yang Allah swt beri untuk sesama islam itu berfikir tentang saudara islamnya yang lain. Buang budaya syok sendiri.

 Moga Ramadhan ini dapat mendidik dan menyedarkan kita supaya saling bantu-membantu umat Islam yang lain. Jika anda ingin menghulurkan bantuan, hulurkan bantuan di saluran yang betul dan boleh dipercayai. Takut lain pula jadinya.

 Perang Badar

Perang Badar adalah peristiwa penting yang berlaku semasa bulan Ramadhan. Ianya melibatkan 313 orang sahabat yang benar-benar “berkualiti”. Perang Badar penting kerana ia ibarat turning point bagi umat Islam seperti yang didoakan baginda Nabi SAW:

“Ya Allah, jika musnah kelompok Islam ini nescaya Kamu tidak akan lagi disembah di atas muka bumi.”

Dari 313 sahabat Rasulullah SAW yang hebat inilah lahirnya sejarah Islam yang agung yang pernah kita dengar.Namun sejarah kini tinggallah sejarah. Umat islam tidak lagi gemilang seperti dahulu. Di mana silapnya? Bertanyalah pada diri sendiri.Diberikan akal untuk berfikir. Diberikan masa terbaik seperti bulan Ramadhan yang akan datang ini untuk melihat kembali amal masing-masing.

Ahlan Ya Ramadhan!

Moga dengan nasihat yang sebegini ringkas dapat memberi sedikit sebanyak kesedaran buat diri kita semua. Gunakanlah Ramadhan yang ada sebaiknya kerana mungkin ia yang terakhir buat kita. Jangan dalam Ramadhan ini kita masih lagi menjadi orang yang sama seperti kita yang dulu. Berubahlah ke arah kebaikan kerana itulah orang yang untung kerana menyesal di kemudian hari itu tiada gunanya.

Selamat menyambut Ramadhan semua terutama warga Auckland dan New Zealand!

 

Entry filed under: al kisah. Tags: .

Sukan BeCA 2008 Semarak Ramadhan 1429H

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Iklaneka

Ogos 2008
M T W T F S S
« Jul   Sep »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Blog Stats

  • 62,519 hits

%d bloggers like this: