Bagaimana Masamu?

Julai 20, 2008 at 3:06 pm Tinggalkan komen

 

Muslim

Apartment XX

Auckland 1010

New Zealand

 

Assalamualaikum Warahmatullah

Sahabat yang tercinta,

Masa. Apa itu masa? Ramai yang akan menjawab, masa ialah saat, minit dan jam. Kalau begitu, apa pula saat, minit dan jam?

Masa. Bukanlah masa itu objek yang boleh dilihat, dihidu, dan dipegang. Kebiasaannya, kita tidak mengambil endah benda – benda yang berciri sedemikian. Tapi, andai kata masa itu tidak signifikan, masakan ada satu surah yang dimulakan dengan Allah menyebut tentang masa?

Tetapi, jika benar masa itu penting, masakan ramai manusia yang membuang masa tanpa tujuan? Jadi soalnya, apa itu masa? Adakah masa itu semata – mata saat, minit dan jam? Persoalan itu aku biarkaan untukmu fikirkan. Apa itu masa?

Sahabat yang tercinta,

Nabi pernah bersabda, “ Pada hari kiamat, seseorang tidak bergerak sebelum ditanya tentang beberapa hal; untuk apa umurnya dihabiskan, untuk apa masa mudanya dilewatkan, dari mana harta bendanya diperoleh, kemana hartanya dibelanjakan, dan tindakan yang dilakukan dengan hartanya”

Aku memilih untuk menulis tentang masa kerana aku sendiri tidak boleh menjawab dua soalan yang pertama. Tentang masa. Aku  juga sepertimu. Ada cita – cita, ingin berjaya dalam peperiksaan, rumah besar, kerja yang elok, pasangan yang menawan dan macam – macam lagi. Kehidupanku 20 tahun dipenuhi dengan usaha –usaha kearah itu.

Aku dahulu dalam keadaan tertipu. Hidup yang dipenuhi maksiat dan fitnah. Walaupun dahulu aku tahu, Islam itu agama, aku tahu halal dan haram dan ibadah, namun hatiku tidak pernah tertarik untuk mencari islam. Bagiku, cukuplah solat dan puasaku. Jujur, aku dahulu memandang sinis mereka yang hidup dengan islam. Kolot, itu kata hatiku.

Bukannya ku tak tahu mati itu benar, syurga dan neraka juga benar. Namun, pengetahuan itu sekadar ilmu. Lekat di kepala, tidak di hati.

Maka, sebab itulah aku menulis tentang masa. Aku tidak mahu engkau juga sepertiku. Aku tidak mahu engkau hidup tertipu, dalam keadaan lalai dan leka.

Bagaimana denganmu?

Harapnya masa mudamu lebih elok dariku. Harapnya engkau pada saat ini tergolong dalam orang – orang yang terpelihara.

Memandangkan semester akan bermula besok, suka ku ingatkan sekali lagi tentang kepentingan menjaga masa. Bukanlah yang aku maksudkan itu semata – mata pergi ke kelas, mengulangkaji, berpersatuan, dan lain – lain. Tapi lebih dari itu.

Janganlah nikmat masa yang diberikan itu dihabiskan semata – mata untuk itu. Jangan pula tinggal kan semua itu. Gunalah sebaiknya masa yang ada unduk mencari hikmah – hikmah yang bertaburan di dunia. Gunakanlah masa yang ada untuk mencari hidayah tuhan. Gunakanlah masa yang ada untuk bertaubat dan memperbaiki diri.

Masa. Boleh jadi masa itu menjadi sebab kita mendapat nikmat. Boleh jadi juga, masa itu menyebabkan kita di azab.

 Adapun orang-orang yang diberikan kepadanya kitabnya dari sebelah kanannya, maka dia berkata: “Ambillah, bacalah kitabku (ini).” Sesungguhnya aku yakin, bahwa sesungguhnya aku akan menemui hisab terhadap diriku. Maka orang itu berada dalam kehidupan yang diridhai, . dalam syurga yang tinggi, buah-buahannya dekat, (kepada mereka dikatakan): “Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan amal yang telah kamu kerjakan pada hari-hari yang telah lalu.”

AL Haqqah: 19 -25

Masa. Rancanglah masamu. InsyaAllah engkau akan terpelihara.

Sahabatmu

Muslim

Entry filed under: al kisah. Tags: .

Surat Buat Sahabatku Program Ini Sejarah Kita

Tinggalkan Jawapan

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Iklaneka

Julai 2008
M T W T F S S
« Jun   Aug »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Top Posts

Blog Stats

  • 62,516 hits

